Artikelen

Help! Er ontstaat een conflict!

Een conflict, het is een breed begrip. Het kan natuurlijk gaan om een simpele onenigheid, die uiteindelijk makkelijk kan worden opgelost. Maar het kan ook resulteren in een onopgeloste tegenstrijdigheid tussen twee (of meer) partijen. Soms kom je er namelijk samen niet zo makkelijk meer uit.

In de komende drie artikelen gaan we u meenemen in de wereld van conflicten, en dan met name arbeidsconflicten. We leggen u in dit eerste deel van het drieluik uit wanneer er sprake is van een conflict. In de volgende artikelen gaan we verder in op de oplossing. Doe er vooral uw voordeel mee als u zich in een conflictsituatie bevindt of erin terecht dreigt te komen.

Wanneer is er sprake van een conflict?

Een simpele ruzie of onenigheid kan vaak door praten opgelost worden. Of het is gewoonweg niet belangrijk genoeg, en de partijen ‘laten het los’. Dit gebeurd vaak bij conflicten tussen mensen die niet vaak of niets met elkaar te maken hebben. Dan is dat ‘loslaten’ natuurlijk relatief makkelijk.

Conflict

Maar soms ontstaan er conflictsituaties die niet meer door de partijen zelf op te lossen zijn. Situaties die, bijvoorbeeld, een goede (samenwerkings)relatie in de weg staan of iemand zodanig bezighouden dat het hem of haar in het dagelijks leven (en dus ook in het werk) stoort. Partijen staan dan vaak lijnrecht tegenover elkaar en willen of kunnen niet meer (gedegen) communiceren. In dit geval behoren partijen veelal tot één sociaal systeem, zoals een afdeling of team. Ze hebben nu eenmaal regelmatig met elkaar te maken en moeten, eigenlijk, door één deur kunnen.

Kenmerken van een conflict

De volgende vijf kenmerken zijn verbonden aan een conflict:

  • Een verschil in behoefte, inzicht, of gevoel;
  • Onbegrip voor de andere partij(en);
  • Negatieve emoties;
  • Een verstoorde communicatie;
  • Polarisatie (het verscherpen/vergroten van tegenstellingen).
Fasen van een conflict

Een conflict doorloopt vaak verschillende fasen, van een beginnend conflict tot een ogenschijnlijk onoplosbare situatie. Fridrich Glasl (1941) heeft de ontwikkeling van een conflict weergegeven in een escalatieladder:

Conflict

klik op de afbeelding voor een vergroting

In de volgende artikelen gaan we hier nog verder op in, maar de treden van deze escalatieladder doorlopen drie basisfasen:

De rationele fase

Het conflict is hier vaak nog een probleem dat gezamenlijk kan worden opgelost, op een rationele manier dus. Wel verharden de gesprekken zich ten opzichte van een ruzie of discussie. Er wordt stevige taal gebruikt en argumenten om de ander te overtuigen. Langzaam verdwijnt het gemeenschappelijk belang naar de achtergrond en luisteren de partijen niet goed meer naar elkaar.

Emotionele fase

In deze fase zien partijen het conflict meer en meer als een strijd die gewonnen moet worden. Deze fase kenmerkt zich door emotie: de partijen stoppen elkaar in hokjes en zoeken daarin steun van anderen. Een ‘meningsverschil’ ontaard in een heftige belangentegenstelling en men is uit op gezichtsverlies van de tegenpartij. Er wordt driegende taal geuit en angst, boosheid en verdriet nemen vaak de overhand.

Escalatiefase

Eenmaal in deze fase lijkt het conflict een totale oorlog te worden, het escaleert. De partijen raken in bittere strijd met elkaar. Feiten, belangen, emoties en logica lopen hier compleet door elkaar heen. Er wordt alles aan gedaan om de tegenpartij te ‘vernietigen’. Zelfs als hiermee het eigen belang geschaad wordt. Deze fase wordt daarom ook wel de “vechtfase” genoemd.

 

Bekijk hier het volgende artikel in dit drieluik. Daarbij gaan we in op de mogelijkheden van bemiddeling, die we vervolgens koppelen aan de verschillende fasen van een conflict. Het laatste artikel verschijnt ook binnenkort! Hou dus onze website goed in de gaten. Of volg ons via Facebook of LinkedIn.

Bevindt u zich in een conflictsituatie? Laten we samen bekijken hoe we u kunnen helpen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op


Gerelateerde artikelen

MediationWerkveld kerndeskundigenTraining Open communicatieMediationHoe werkt mediation.

.

.

.

.

.

.

.

.

.